Welcome to Yuyu Ae-Cha's Blog. My Life, My Style.

Jumaat, 1 Mac 2013

Belajar Bahasa Korea

Hai, Selamat sejahtera. Hari ini anna nak ajarkan korang bahasa Korea. Aumm anna mmg suka Kpop so anna pandai laa juga bahasa korea ni, so anna nak sharing sikit dekat korang apa yang anna tahu selama ni. Can we start ? Yeah ok let's go

 PANGGILAN

*O-ma - Ibu
*A-pa - Bapa 
*Oppa - Abang (panggilan jika dipanggil oleh adik perempuan) 
*Onni - Kakak (panggilan jika dipanggil oleh adik perempuan) 
*Nuna - Kakak (panggilan jika dipanggil oleh adik lelaki) 
*Hyong - Abang (panggilan jika dipanggil oleh adik lelaki) 
Perempuan ada juga panggil teman lelaki diorang "oppa". 
*Ajumma - panggilan makcik (utk yg sudah berumahtangga) 
jangan panggil ajumma dekat perempuan muda, marah nanti diaorang
*Aggasi - panggilan utk wanita muda yg belum berkahwin 
*Ajussi - panggilan utk lelaki (tak kira yg sudah berkahwin atau belum)

 PART 2 

An-nyeong-ha-seo-yo ? HELLO
Ko-map-sum-ni-da / Gambsahamnida. THANK YOU
Shil-le-ham-ni-da. EXCUSE ME. 
Bang-gap-sum-ni-da. NICE TO MEET YOU. 
Irumi-meoyeyo? Siapa nama awak
Meoyeyo bermaksud 'siapa '
Irum bermaksud 'nama'

 NOMBOR 

1 - Hana 
2 - Tul 
3 - Set 
4 - Net 
5 - dasot 
6- yosot 
7 - ilgop 
8- yodol 
9 - ahop 
10- yol 

 MEMPERKENALKAN DIRI 

*Che irumun Anna imnida 
Nama saya Anna

kalau Maya/Hanis/Eriyza
*Che irumun Maya imnida 
*Che irumun Hanis imnida 
*Che irumun Eriyza imnida 
Faham tak ? Kalau tak faham baca sampai faham :D

*Yonsega (to senior) ottoke toeshimnikka? 
Naiga ottoke toeshimnikka? 
Berapa umur awak ?

*Iship se imnida
Umur saya 20 tahun
* Iship chil se imnida 
Umur saya 27
*Samship il se imnida
Umur saya 31

*Naeil poepkessumnida - Jumpa awak esok
*Naeil - Esok
*poepkessumnida - Jumpa

*saranghe - Sayang
*saranghe do - Sayang juga
*arassau - Ok

 UMUM 

*puriya ! - Api !
*chori kaseyo ! - Pergi jauh !
*Kuman haseyo ! - Berhenti !
*todugiya ! - Pencuri !
*Towa juseyo ! - Tolong saya !
*Chebal towa jushillaeyo ? - Bolehkah anda membantu kami ?
*kirul irrossoyo - Saya sesat
*hwajangshiri odie issoyo ? - Dimana tandas ?
*usia pullojuseyo ! - Panggil doktor !
*aembyullonsu pullojuseyo ! - Panggil ambulans !

✿ DIALOG 

Andy : Hello saya Andy. Gembira berjumpa awak. 

Annyonghaseyo. Andy yeyo. Manaso Banggap wo. 

John : Hello, saya John. Awak berasal dari mana? 

Annyoghaseyo. John ieayo. Onul nara saram ieayo? 


Andy : Saya berasal dari Amerika. Awak berasal dari Amerika juga? 

Miguk saram ieayo. John shi do miguk saram ieayo? 


John : Tak, Saya bukan berasal dari Amerika. Saya berasal dari Australia. 

Anio, Miguk saram i ani ieayo. Huju saram ieayo. 

* cikgu dalam korea ( SONG-SENG-NIM ) 
* kalau lecturer pulak ( KYO-SU-NIM) 
P/S: "NIM" kat belakang tu just tambah sebagai tanda hormat.macam yang berhormat encik kamil



Terima kasih membaca dan sokongan anda. Semoga its helpful.
Bye Saranghae <3

1 ulasan:

Followers